Health and the city

Zdrowe przekąski dla dziecka (i nie tylko!)

20 marca 2016

DSC_6639 kopia

Tak naprawdę zdrową przekąskę dla dziecka znaleźć chyba najtrudniej. W sklepach niemal wszystko, co dedykowane dla najmłodszych, ma w składzie syrop glukozowo-fruktozowy, ogromne ilości cukru lub olej palmowy. Lizaki i żelki kuszą kolorowymi opakowaniami, kiedy stoimy w kolejce do kasy. Nie dziwota, że właśnie po takie produkty rodzice (przymuszeni czasami przez pociechę ;)) sięgają najczęściej, nawet nie zastanawiając się, czy ten wybór jest dobry. I ok, od czasu do czasu nie zaszkodzi, ale dobrze znać też zdrowe przekąski, którymi warto częstować dziecko, kiedy zgłodnieje w trakcie zakupów w sklepie lub podczas zabawy na placu zabaw.

DSC_6644

1. Kabanosy.

Tak, nie przewidziałaś się. Chociaż nie cieszą się najlepszą sławą wśród mam (nie masz pojęcia, jakie komentarze musiałam znosić, kiedy pokazywałam mojego syna jedzącego kabanosa ;)), tak naprawdę są jedną z najzdrowszych wędlin (a to dlatego, że kabanosy są suche – trudno do nich dodać wodę tak, żeby nie było tego gołym okiem widać – więc i chemii, która wodę wiąże, nie uświadczysz).

Oczywiście, żeby się nie naciąć, nadal trzeba czytać skład: im więcej mięsa zużyto do produkcji 100 g produktu tym lepiej. Warto też zerknąć na wartość białka – w dobrych kabanosach jest go powyżej 15 g na 100 g mięsa. Poza tym kabanos powinien składać się jeszcze z naturalnych ziół i soli. Na pewno jest lepszą (i bardziej wartościową!) przekąską niż batonik.

2. Paluszki serowe.

Codzienna porcja wapnia do torebki. Uwielbiam je i często podjadam mojemu dziecku!

3. Piramidki zbożowe.

W składzie są: ziarna zbóż, ryż, kasza i odrobina soli. Zdrowe chipsy ;).

4. Suszone owoce.

Mój syn do dzisiaj jest przekonany, że rodzynki i żurawina to… Cukierki! Zajada się nimi, aż się uszy trzęsą. W sumie nie znam dziecka, które nie lubiłoby rodzynek ;). Co prawda bardzo często do suszonych owoców dodaje się cukier, można jednak znaleźć produkty, które go nie mają lub są słodzone cukrem trzcinowym.

5. Wafle ryżowe.

Najlepsze są te z ryżu brązowego. Obok biszkoptów to chyba najpopularniejsza przekąska dla dzieci, z tym że zawsze lepiej wybrać jednak bezcukrowe wafle.

6. Świeże owoce.

Najczęściej daję polskie, sezonowe. No i banany – banany są nieśmiertelne ;).

7. Chipsy z suszonych warzyw lub owoców.

Można je zrobić w domu samemu (z batatów!) lub kupić. Suszone buraczki, marchewka, papryka, jabłka, brzoskwinie – wybór jest ogromny.

Te są z Lidla, który w ogóle przez moment chciał zrobić rewolucję na naszym rynku. W pewnym momencie przy kasach (obok batoników, lizaków i gum do żucia) pojawiły się miniaturowe warzywa: ogórki, marchewki, pomidory. Niestety, zdrowe przekąski nie cieszyły się chyba dużym zainteresowaniem, bo bardzo szybko ze sklepów Lidla zniknęły. Szkoda!

DSC_6664

A TERAZ PRZEPIS NA NAJLEPSZĄ PRZEKĄSKĘ EVER: POPCORN!

DSC_6666

Mało kto wie, że popcorn jest jedną z najzdrowszych przekąsek. W końcu to… Kukurydza! A kukurydza to warzywo ;). Można ją jeszcze zdrowotnie podkręcić tak, jak robię to ja.

Kup:

popcorn (do uprażenia w garnku lub w mikrofali)
ser do starcia (najlepiej parmezan, ale żółty też da radę)
szczypiorek

DSC_6646

1. Przygotowujemy tradycyjny popcorn.
2. Jeszcze ciepły posypujemy startym na cienkich oczkach serem, niech się trochę rozpuści (jeśli to parmezan, nie trzeba popcornu dodatkowo solić) oraz posiekanym szczypiorkiem.

DSC_6649

Zdrowa przekąska na wieczór dla całej rodziny gotowa :).

DSC_6665

Smacznego!

Dodaj komentarz

49 komentarzy do "Zdrowe przekąski dla dziecka (i nie tylko!)"

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy
Powiadom o
kasia
Gość

Kukurydza to chyba zboze a nie warzywo?

Czarny Motyl
Gość

Moje dziecko rodzynki kocha, ale niestety babcie wiedzą lepiej, i jak to kiedyś mawiali cukier krzepi i tak wpychają w tą moją 6 latkę, ale ale ma mądrą mamę i mama daje rodzynki, bananki, wafelki i popcorn oraz orzechy.

W ogóle czy jest na rynku popcorn do mikrofali bez soli? Taki czysty?

Beata
Gość

Najlepiej kupić zwykłe ziarna kukurydzy w torebce do uprażenia w garnku!
W tym popcornie do mikrofali jest straszny syf :(

salus salus
Gość
salus salus

U nas popcorn.. i kałbanoski są nr 1!
Bardzo fajny wpis.. moje dziecko wiadomo, że je słodycze.. ale fajnie jest przedstawić zdrowe przekąski..!

S
Gość

Co do kukurydzy to ta którą jemy w kolbach – cukrowa to warzywo ;) Ta paszowa – zboże ;)

S
Gość

A co do cukru trzcinowego to wcale nie jest zdrowszy niż polski buraczany ;)

Madie
Gość
I znowu strasznie się cieszę, że trafiłam na Twojego bloga! No po prostu uwielbiam takie wpisy, proste i takie prawdziwe:) Ja sama jeszcze nie mam dzieci, ale nieraz zastanawiałam się nad tym, że naprawdę ciężko w dzisiejszych czasach o utrzymanie zdrowej diety dziecka:) Ale wiem też, że wszystko zależy od wychowania, często aż krew mnie zalewa jak słyszę u znajomych tekst do „niejadka” „dobra to już zostaw tą sałatkę, kotlecika zjedz całego… wrr:) Twoje przykłady są super, na pewno w przyszłości skorzystam:) Od siebie mogę jeszcze dodać taką nowość, którą widzę od niedawna w polskich sklepach: kasza jaglana eskpandowana, gryka… Czytaj więcej »
Małgorzata
Gość
Małgorzata
Droga Madie jestem mamą 3,5 letniego niejadka nawet nie wiesz jak ciężko jest nakłonić takie dziecko do zjedzenia czegokolwiek. Mój synek od początku nie był chętny do jedzenia normalnych rzeczy stopniowo wprowadzanych w odpowiednim wieku mleko mógł jeść hektolitrami natomiast później inne pokarmy nawet nie chciał spróbować i tak jest do tej pory zup jeść nie chce raz zje raz nie itak jest z większością produktów tak więc jedzenie mamy ograniczone mimo że próbujemy za każdym razem by spróbował czegoś innego na śniadanie czy kolację zjada tylko jajko parówke a czasem płatki z mlekiem bułka z szynką to rzadkość a… Czytaj więcej »
Azja
Gość

Polecam książkę ”moje dziecko nie chce jeść ” Carlosa Gonzaleza, hiszpańskiego pediatry. Pomaga zmniejszyć oczekiwania co do swojego dziecka oraz ilości spożywanych przez nie pokarmów. pozdrawiam i zycze spełnienia marzen o kolejnych dzieciach, one też pozwalają złapać dystans do wielu spraw związanych z wychowaniem

Marta Misiewicz
Gość
Marta Misiewicz
Zgadzam się z tobą Małgorzato, ja mam trzylatkę i raz jest super zjada wszystko, sam lub karmiona, sałatkę, mięsko, rybkę, czy kaszę (z ziemniakami nie mamy problemu o dziwo), chętnie sięga po owoce, nawet gorzkiego grejpfruta, warzywa takie jak ogórek, czy pomidor wcina, jak jabłko, ostatnio nawet sama chodzi i mówi, że jest głodna, a są takie dni, że więcej nerwów niż to warte to zmuszanie… Ryba śmierdzi, sałatka niedobra, kasza bee, banana „nie cee…” i zje tylko tego kotleta albo ziemniaka, bo to jedyne, co zje zawsze… Za to cukiereczki, czekoladki i lizaczki może jeść, i jeść… Na nic… Czytaj więcej »
Olga Pietraszewska
Gość

Moja córka przepada za kabanosami, których ja dla odmiany nie jem :) Co do suszonych owoców – tak, tak i jeszcze raz tak. Tylko bez dwutlenku siarki proszę :)

Kornelia Pikulik-Czyż
Gość

Kupowanie jedzenia, a już w szczególności dla dzieci, jest obecnie ogromnym wyzwaniem. Trudno z tych wszystkich śmieci wybrać coś wartościowego. Nasza lista przekąsek jest bardzo podobna. Moje dziecko uwielbia też oliwki (ale że są słone, to jej je ograniczam) i deserową czekoladę.

Dominika Szypelt
Gość
Dominika Szypelt

Siostra (3latka) mojego Narzeczonego uwielbia sok pomidorowy gorzka czekoladę i pistacje hahaha

Małgorzata Gołębska
Gość

Fajne propozycje, napewno skorzystam. Pozdrawiam

Olga
Gość
A żurawinę jaką kupujesz? Bo ostatnio szukałam w sklepach i w necie i doszłam do: Suszona żurawina dostępna w sklepach zawiera od 45% do 60% żurawiny. Reszta to cukier i olej. Pomijając kilka naprawdę kiepskich które mają jeszcze regulatory kwasowości. Można kupić suszoną żurawinę bez cukru, ale niestety tak jak ta sklepowa kosztuje od 20 do 30zł/kg to ta bez cukrów magicznie drożeje (OK, jak mam 50% żurawiny to rozsądnym jest, że 100% będzie kosztować 2 razy tyle czyli ok. 60zł/kg) ale niestety tak nie jest i żurawina bez cukru kosztuje 300-380zł/kg!!! Więc na razie nie daje mojemu małemu żurawiny…… Czytaj więcej »
Ewa
Gość

Ona oprócz cukru bardzo często zawiera wisnie! Mieszanka zurawiny z wiśniami. Kiedys trafiłam na taka partię, z tych kupowanych „na wagę” i przy jedzenbiu dziwiłam się, że mają dziurki … Po głębszej analizie okazalo się, że to wiśnie.

majniaki
Gość

Wszystkie z tych przekąsek lubię, a moje młodsze dziecko mogłoby się w zasadzie żywić żurawiną, rodzynkami i kabanosami. Starsza poprzestaje na kabanosach i popcornie. Za to popcornu podkręconego nigdy nie jadłam, więc czas spróbować :)

Eli Milamalim
Gość

Suszonych owoców nie cierpię, ale próbowałam moim dzieciom je wcisnąć – nie przejdzie. Popcorn kabanosy i wafle ryżowe, to u nas codziennosc – alergia pokrmowa narzucila. Ale zastanawiają mnie te piramidki zbożowe, bo pierwsze słyszę o nich. Na zdjęciu zbiorczym je oglądałam i wyglądają przepychota. One są słone, czy neutralne?

Chichotki Trzpiotki
Gość

Chipsy z batatów już u nas w domu są stałym gościem. :) A tego przepisu na popcorn muszę spróbować. Moja córka to tak tylko na słono. czekolada może dla niej nie istnieć. :D

Ania
Gość

A co zdrowego jest w waflach ryżowych? Zero wartości odżywczych, same węglowodany. Usunęłabym je z listy, bo reszta jest ok ;)

Karo
Gość

Kukurydza jest zdrowa to fakt. Jednak Popcorn robiony w mikrofali jest niestety rakotwórczy!!!! Suszone owoce są zdrowe pod warunkiem, że są bez dodatku cukru i oczywiście nie te paczkowane (wzbogacane czymś co ma przedłużyć trwałość)!!!!

elajuia
Gość
elajuia

Ale czy ta kukurydza i ryż jest wolna od gmo?

Anna
Gość

Fajny artykuł, bardzo potrzebny. Trzeba tylko uwazac, zeby w skladzie suszonych owocow nie bylo dwutlenku siarki! No i popcorn z mokrofalowki odradzam, najgorszy tluszcz trans… Ja daje jeszcze orzechy i nasiona, a czasem platki zbozowe jako chrupki. Mozna kypic platki kukurydziane bez cukru na stoiskach z zywnoscia ekologiczna.

ada
Gość

Popcorn jest tak niezdrowy, że można go jeść raz na kilka lat!!! Szalenstwo- popcorn i zdrowe się wyklucza… a wy biedni myślicie że zdrowo jecie phi!

Martyna55
Gość
Martyna55

Super blog regularnie czytam zwróciłam tylko uwagę na jedna informacje dotycząca ryżu brązowego, który nie jest polecany dla dzieci ze względu na trujący arsen. Wiem, ze zawiera więcej błonnika ale warto poczytać o arsenie. Gorąco pozdrawiam i będę czytać dalej :) Martyna

Karolina
Gość
Karolina

Bierzemy udział w testowaniu nowych musów w przezroczystych tubkach
Bobovita z platformy TRND. Testujemy smaki:jabłko i banan, jabłko
truskawka banan, jagody jabłko banan, banan mango mleko kokosowe, morela
z jabłkiem i gruszka oraz truskawki z wiśnia i bananem. Wszystkie
smakują mojemu dziecku. Są wspaniałą, zdrową przekąską.

trackback

[…] inne przepisy na zdrowe przekąski znajdziesz TUTAJ […]

error: Content is protected !!