Mum and the city

Poproszę dokładkę kalafiora, czyli niezawodny sposób na małego niejadka!

8 listopada 2017

przepisy dla dzieci

Jako matka dziecka, które swego czasu jadło trzy produkty na krzyż, do perfekcji opanowałam techniki negocjacyjne. Jestem w tym tak dobra, że gdybym nagle zatrudniła się w korpo, na bank zostałabym pracownikiem roku. Uwierz mi, potrafię sprzedać marchewkę najbardziej opornemu z klientów i to tak, żeby wrócił zadowolony po jeszcze!


DLACZEGO DZIECI NIE JEDZĄ NOWOŚCI?

Dzieci nie lubią próbować nowych rzeczy. Nie dlatego, że w piaskownicy w tajemnicy przed rodzicami zakładają bandę, w której się umawiają, że kto nie dochowa wierności suchej bule, ten robi wypad. Po prostu tak działa instynkt. Wyobraź sobie, co by się stało z ludzkością, gdyby jadła absolutnie wszystko! No, nie przetrwałaby do czasów Facebooka. A to dlatego, że w przyrodzie całkiem łatwo spotkać coś trującego, wystarczy schylić się po muchomorka lub sięgnąć po wilczą jagodę. Więc jaskiniowiec, który z niejednego krzaczka podjadał, padł na skręt kiszek zanim w ogóle zdążył pomyśleć o potomstwie, a ten, który zachowywał wobec nowości rezerwę – przekazał swoje geny dalej.

Dzieci nie lubią próbować nowych rzeczy. Odziedziczyły to po praprapradziadziu jaskiniowcy ale… Lubią się przecież bawić! Całe szczęście czasy, kiedy słyszały nad swoją głową złowrogie: „Nie baw się jedzeniem!” minęły bezpowrotnie.


JAK TO SIĘ ZACZĘŁO U NAS?

U nas przygoda z jedzeniem zaczęła się od pierwszej książki kucharskiej „Gratka dla małego niejadka”. Kostek pokochał ją tak bardzo, że zamiast czytać na dobranoc o przygodach kotka z myszką, czytaliśmy… Przepisy kulinarne!

przepisy dla dzieci

Potem młody nieśmiało zaczął się kręcić po kuchni pod moimi nogami, dostawiać sobie stołek, zaglądać przez ramię, pomagać, aż w końcu w gotowaniu wyręczać. Od tego czasu minął już ponad rok, a półka w jego pokoju zapełniła się innymi książkami kucharskimi, bo jednym z największych marzeń mojego syna jest zostać kucharzem. Rozumie oczywiście, że dobry kucharz musi znać różne smaki. Czasami próbuje je chętnie, czasami nie, ale dotyka surowego mięsa, rozbija jaja i powoli oswaja się z tym, co nieznane.

dziecko pomaga w domu


ZRÓB SOBIE ŚWIĘTO!

To właśnie dzięki pasji mojego syna wspólny czas najbardziej lubimy spędzać całą rodziną w kuchni. Gotowanie stało się dla nas najlepszą zabawą. Najfajniejsze w tym wszystkim jest to, że nie musimy czekać na jakieś specjalne okazje, żeby mieć nasze małe rodzinne święto! Wystarczy wolny wieczór po przedszkolu, kiedy jesteśmy razem, a nie obok siebie (na przykład przed telewizorem). Ty też #ZróbSobieŚwięto!

Plusem wspólnego gotowania jest jeszcze to, że dziecko, które widzi, jak powstała cała potrawa, mniej się jej boi. I chętniej próbuje, bo przecież trzeba sprawdzić, jak wyszło!


PRZEPISY NA WSPÓLNE GOTOWANIE Z DZIECKIEM

Jeśli chciałabyś zachęcić swoje osobiste dziecko do wspólnego gotowania (oraz jedzenia), a nie masz w zbiorze żadnej książki kucharskiej dla najmłodszych, nie bój nic! Przygotowałam kilka propozycji :). Drugi i czwarty przepis powstał na podstawie wspomnianej książki, choć zmodyfikowałam go pod nasze potrzeby. Wszystkie są na tyle ciekawe, że na ich widok nawet największy niejadek poprosi o dokładkę!

jak zachęcić dziecko do pomocy w domu


1. MYSIA SAŁATKA na śniadanie lub kolację.

zdrowe przekąski dla dziecka

Przygotujcie:

2 jajka
pół pomidora
rzodkiewkę
szczypiorek
majonez
ketchup

Jajka ugotujcie na twardo. Jedno z nich przetnijcie na pół. Zróbcie uszy myszki z plasterków rzodkiewki oraz wąsy i ogon ze szczypiorku. Wykałaczką zamoczoną w ketchupie narysujcie oczy i nos. Myszki można postawić na chlebie z twarogiem :).

Drugie jajko posłuży jako nóżka grzyba. Postawcie na niej kapelusz z pomidora, na którym majonezem i wykałaczką narysujecie kropki.


2. ŻAGLÓWKA na przekąskę.

przekąski dla dziecka

Przygotujcie:

jajko
żółty ser
sałatę
paprykę
wykałaczki

Ugotujcie jajka, przetnijcie na pół. Ser pokrójcie w trójkątne plasterki, nabijcie na wykałaczkę i wbijcie w jajko. Z papryki zróbcie chorągiewkę. Żaglówkę postawcie na listku sałatki albo kanapce :).


3. BAŁWANEK jako danie główne.

zdrowy obiad dla dziecka

Przygotujcie:

dobrej jakości mięso mielone (najlepiej zmielić samemu w domu)
warzywa, np. marchewkę, groszek, pietruszkę, seler, szpinak, brokuł, kalafior czyli czym chata bogata
ziemniaki
jogurt naturalny
małe marchewki
groszek
szczypior
paprykę

Ugotujcie warzywa na miękko, zróbcie z nich puree i dodajcie do mięsa.

gotowanie z dzieckiem

JEDYNE, CZEGO KOSTEK NIE LUBI W TRAKCIE PICHCENIA TO CZEKANIE, AŻ WARZYWA BĘDĄ MIĘKKIE. MAMY KUCHENKĘ NA INDUKCJĘ, KTÓRA PRZYSPIESZA CAŁY PROCES, ALE DOPIERO WYMIANA STARYCH GARNKÓW NA NOWE MARKI GERLACH (możesz je podejrzeć TUTAJ) ZDECYDOWANIE SKRÓCIŁA CZAS GOTOWANIA. STAWIAM NA PŁYTKĘ I JUŻ BULGOCZE! WIDZĘ TO BEZ PODNOSZENIA POKRYWKI, BO SĄ SZKLANE Z ODPOWIETRZNIKAMI, DZIĘKI KTÓRYM NIC NIE KIPI I NIE TRZEBA POKRYWKI „UCHYLAĆ”. PODEJRZEWAM, ŻE MA TO WPŁYW NA SZYBSZE GOTOWANIE, PODOBNIE JAK GRUBE DNO, W KTÓRYM UKRYTO JAKIEŚ CZARY-MARY. A TAK CAŁKIEM SERIO: TAK JAK DOBREGO PIŁKARZA POZNASZ PO ILOŚCI GOLI, TAK DOBRY GARNEK WŁAŚNIE PO TYM, JAK GRUBE MA DNO ;).


Następnie wbijcie jajko, doprawcie, dobrze wymieszajcie i uformujcie płaskie kotlety mielone, które trzeba będzie usmażyć.

jak podać dziecku warzywa

DO SMAŻENIA OD NIEDAWNA UŻYWAM PATELNI GRILLOWEJ (RÓWNIEŻ MARKI GERLACH), KTÓRA BYŁA MOIM MARZENIEM. NAJFAJNIEJSZE JEST TO, ŻE MIĘSO CZY RYBY MOŻNA NA NIEJ SMAŻYĆ BEZ TŁUSZCZU!


Ziemniaki ugotujcie i po dodaniu jogurtu naturalnego rozgniećcie je na puree. Teraz została już tylko sama zabawa! Z puree zróbcie bałwana, z groszku oczy i guziki, z marchewki nos, a ze szczypiorku szalik. Kalafior może być śniegiem, a czapką kawałek papryki. Lub pomidora. Nie ogranicza was nic, poza własną wyobraźnią!

zdrowy obiad dla dziecka

obiad dla dziecka


4. KalafiorOWIEC do obiadu.

posiłki dla dziecka

Przygotujcie:

wykałaczki
kalafior
groszek
oliwki

Groszek ugotujcie razem z kalafiorem, ale tak, żeby się nie rozpadał, bo za moment kwiaty kalafiora trzeba będzie od siebie oddzielić i powinny się trzymać „w kupie”.

gotowanie z dzieckiem

jak podać warzywa dziecku

NAJLEPIEJ SPRAWDZI SIĘ TUTAJ GARNEK NA PARĘ, BO RAZ, ŻE WARZYWA ZATRZYMUJĄ WTEDY WIĘCEJ WARTOŚCI ODŻYWCZYCH, A DWA – NIE SĄ TAKIE MIĘKKIE JAK TE GOTOWANE W WODZIE.


Kiedy kalafior jest już podzielony, przełamcie wykałaczkę na pół. Obydwie połówki wbijcie w oliwkę. Na jednym końcu wykałaczek umieśćcie oczy z groszku, a drugą stroną zakotwiczcie głowę z oliwki w kwiecie kalafiora.

zdrowy obiad dla dziecka

jak zachęcić dziecko do warzyw

Postawcie owce na talerzu i udekorujcie listkami pietruszki albo sałatą.


5. SOWA na deser.

sposoby na niejadka

Przygotujcie:

jabłko
cytrynę/mandarynkę/pomarańczę
rodzynki
paluszki

Po umyciu jabłka pierwszy największy kawałek odkrójcie na brzuszek. Z drugiej strony trochę mniejszy na głowę. Głowę trzeba przyciąć na dole, a z odciętego paska zrobić trójkątne uszy.

Resztę jabłka potnijcie na cienkie plasterki i ułóżcie skrzydła. Z cytrusów wytnijcie: nogi, nos i wielkie, wyłupiaste oczy, na których szczycie można położyć rodzynki, ale nie trzeba :).

Sowa najfajniej wygląda postawiona na gałązce z paluszków, choć istnieje duże prawdopodobieństwo, że dzieci jako istoty z wbudowanym chipem na niezdrowe w pierwszej kolejności sięgną właśnie po nie ;).

jak zachęcić dziecko do warzyw

* Wpis powstał we współpracy z ponadczasową marką Gerlach, która uprzyjemnia nam codzienne chwile spędzane w kuchni


SPODOBAŁ CI SIĘ TEN WPIS? UWAŻASZ, ŻE JESZCZE KOMUŚ MOŻE SIĘ PRZYDAĆ? BĘDZIE MI BARDZO MIŁO, JEŚLI:

  • polajkujesz go albo udostępnisz na moim fanpejdżu,
  • dasz mi o tym znać komentarzem,
  • zaobserwujesz mojego Facebooka, żeby być ze wszystkim na bieżąco,
  • dołączysz do nas na Instagramie
  • Mój syn nie lubi takich kombinowanych buziek, ludzików itd, wystarczy zeby danie bylo kolorowe chociaż białych warzyw nie lubi z reszta na całe szczescie problemów nie mamy :D

  • KejTi

    Moje dziecie uwielbia mielone, dlatego też w nich przemycam warzywa jak Ty :p ale tez je gotuje na parze zamiast smażyć – bo ugotowane są chętniej jedzone :p

  • Bardzo dobry pomysł. Warto choć trochę się postarać, by już od małego wdrożyć dziecku zasady zdrowego odżywiana. Tu wiele zależy od rodziców. Jeśli nauczymy dziecko jeść warzywa i owoce zamiast sięgać po batona na pewno przełoży się to na jego zdrowie. A przecież nawyki żywieniowe nabyte podczas dzieciństwa zostają z nami na zawsze.